Stanoviska komise z 14. 11. 2007

Přítomní: Jandourek, Jůn, Klausová, Lipold, Osvaldová, Velíšek

Omluveni: Bílek, Bystrovová, Černý, Kruml


V úvodu předsedkyně komise přivítala novou členku KPE z internetové podoby časopisu Týden K. Klausovou.

Nová podání:
* Stížnost na periodikum města Šternberk s názvem Šternberské Listy, že příspěvky opozičních zastupitelů bývají nevhodně komentovány. Jedná se opět o další případ regionálního sporu (viz regionální média a tzv. radniční noviny). Bude vyžádáno stanovisko redakce.

* Stížnost na periodikum 24 hodin, kde údajně hlavní titulek na první straně „Referendum o OH:Většina říká ano“, je zavádějící, protože doposud žádné oficiální referendum o konání her neproběhlo. Bude kontaktována redakce periodika.

* Stížnost na článek  Starostův spor vede obec do náruče exekutora, uveřejněný v časopise Týden na severu 30.10.2007. Ke stížnosti byl přidán rozklad, který má komise k dispozici a bude také zaslán redakci k vyjádření.
Dořešená a řešená podání:

* Úřad Rady pro rozhlasové a televizní vysílání – postoupení žádosti Policie ČR (vyjádření k etičnosti televizního štábu při natáčení v základní škole v souvislosti s případem znásilnění nezletilé). Komise se seznámila jak s nesestříhaným, tak i sestříhaným materiálem. Pokud nesestříhaný materiál odpovídal situaci, při níž byly informace získávány, mohli novináři některé zúčastněné dostat do osobní tísně. Nicméně sestříhaný a odvysílaný materiál, který viděli televizní diváci, etická pravidla neporušil – nebylo uvedeno ani žádné jméno, ani další konkrétní údaje.
* Stížnost na redakci MFDNES, že převzala text již publikovaný na serveru cream, aniž by redaktor uvedl zdroj – jde o článek z festivalu Hip Hop Kemp. Redakce byla dotázána na stanovisko.
* Stížnost na agenturu Korzo, že porušuje uzavřené smlouvy (neplatí honoráře). Jde především o pracovně právní spor, stěžovatelka podala trestní oznámení, nicméně agentura byla dotázána na stanovisko.

* Podnět Pavla France na Pátek Lidových novin: přišlo jak vyjádření redakce, tak další informace od p. France. Stížnost převzal kolega Lipold. Jedná se především o doprovodnou koláž. Kolega Lipold v archivu prověří, zda mohlo dojít v doprovodném obrazovém materiálu k pochybení.
* Podání na porušování etického kodexu a zákonů ČR ze strany serveru: www.atlas.cz Podle stěžovatele zde dochází k narušení mravní výchovy mládeže a dětí. Komise se na server obrátila dopisem, redakce požádala o konkretizaci, o které materiály jde. Stěžovatel byl vyzván mailem, aby své podání upřesnil. Do jednání komise neodpověděl. Pokud odpověď stěžovatele nepřijde, bude odloženo.

* Stížnost na ČT24, která v době přímého přenosu z příletu amerického prezidenta bezprostředně před přistáním vysílala přehledy a popisy všech vražd a zavražděných amerických prezidentů. Autor stížnosti vysílání považuje za neetické, nedůstojné a neodpovídající principům slušnosti. Bylo vyžádáno stanovisko redakce, odpověděl Mgr. Šámal a žádal upřesnění stížnosti. Předsedkyně KPE ho o vyjádření opět požádala a doplnila údaje. Stanovisko zatím nepřišlo. Stěžovatel bude informován dopisem.

* Stížnost na relaci televize Nova Televizní noviny ze dne 26. 5. 2007, kde uvedl reportér Jiří Borovec ve zpravodajské informaci, že se demonstrace iniciativy Ne základnám účastnilo jen několik set lidí. Autor stížnosti tvrdí, že údaj byl zkreslen. Redakce NOVY byla požádána o stanovisko. Úkol stále trvá.

* Stížnost MUDr. Podivínského na Svitavský deník, kde redaktorka v článku nazvala lékaře mafií bílých plášťů. Nicméně v podání nebylo uvedeno, kdy článek vyšel. Stížnost byla zaslána k vyjádření příslušnému deníku.Vyjádření zatím nepřišlo, bude urgováno.

* Stížnost na deník AHA – titulek Tady prodávají prošlé potraviny! ze dne 20. 3. 2007, autor zkratka (gol), strana 6. Komise doporučila, aby stěžovatel požádal o právo na odpověď. Deníku byl zaslán dopis se žádostí o vyjádření. Odpověď zatím nepřišla. Bude urgováno.

* Stížnost Lukáše Bicana na reportáž TV Nova o serveru www.zpovednice.cz. Autor se reportáží cítí poškozen a upozorňuje na to, že byla zkreslená. Kolega Kruml o případu referoval, bude ještě znovu urgováno.

* Podání na Liberecký deník, kde byl na počátku dubna zpracován a 11. dubna 2006 otištěn článek Tomáše Lánského o zubní laboratoři. Redaktor dostal informace a možnost fotografovat v laboratoři za podmínky, že článek autorizuje. Tuto dohodu porušil. Článek byl údajně plný nepřesností. Totéž se opakovalo ještě jednou v září. Stěžovatelům slíbila redakce zveřejnění jejich vyjádření, ale neudělala to. Reakci redakce se marně pokouší KPE zjistit prostřednictvím pobočky SNČR. Případ trvá dlouho, nicméně bude opět urgováno. 

Další zasedání komise proběhne 12.  prosince v 18. hodin. Prosíme všechny členy KPE, aby předem potvrdili účast.

